
Viime vuosina Kuopiossa on lomautettu ja irtisanottu opettajia, sekä osa irtisanoutunut oma-aloitteisesti, joka ei ole edesauttanut opiskelijoiden kehittymistä, vaan päinvastoin. Lähiopetus on tehokkainta, jolloin oppilaat tulevat huomioiduksi paremmin ja pudokkaita ei pääse yhtä helposti syntymään kuin etäopiskelussa. Kouluissa tulisi suosia muunneltavia ja avoimia tiloja perinteisten luokkahuoneiden sijaan. Muunneltavat oppimisympäristöt edistävät innovointia opetuksessa ja oppimisessa, jos koulurakennus on suunniteltu siten, että se kannustaa opettajia soveltamaan uusia ideoita, tekemään yhteistyötä ja kokeilemaan uutta. Muunneltavat ja esteettömät oppimisympäristöt tukevat myös uusien teknologioiden käyttöä. Muunneltavuus ja esteettömyys tulisi ottaa huomioon myös vammaisten sekä vanhusten palvelutaloasumisessa. Haluan koulutuksen ja tieteen kunnianpalautuksen. Yhteiskuntaa on rakennettava siten, että jokaisesta lapsesta ja nuoresta voi tulla mitä vain. Siksi varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tasa-arvoa on vahvistettava.
Kuopion ja Pohjois-Savon hyvinvointialueen kannalta on olennaista, ovatko valtion tukitoimet riittävän suuria ja miten ne jaksottuvat ajallisesti. Lisäksi Kuopiolla pitää olla hyvä kuva siitä, että miten tähän talouden tilaan on tultu missä nyt ollaan sekä kuinka tästä päästään menemään eteenpäin. Kuopiossa pitää olla pitkän aikavälin suunnitelma, joka antaa reunaehdot palveluiden toteuttamiselle ja konkreettisia toimenpiteitä talouden tasapainottamiseksi. Nykyiset palvelut ja etuudet ovat raskaita rahoittaa, mutta ne on turvattava kaikille. Esimerkiksi lasten, nuorten, vanhusten ja perheiden palveluista ei saa leikata. Uudistuksia ja leikkauksia täytyy tarvittaessa hakea muualta. Kuopion veroprosentin tarkastelu tulevaisuudessa voi tulla myös maltillisesti kyseeseen taloudellisen pohjan tasapainottamisessa, mutta se ei saa haitata kaupungin työllisyyttä, yrittäjyyttä, pito- ja vetovoimaa.
SOTE- ja maakuntauudistuksen tavoitteena oli parantaa terveyden- ja sosiaalihuollon palvelujen saatavuutta ja hillitä niihin liittyvien kustannusten kasvua. Kunnassa aina tiedetään parhaiten, mitä asukkaiden osalta täytyy ottaa huomioon, näin ei välttämättä ole maakunnan ja valtion tasolla. Valtuuston tehtävänä on aina valvoa kuntalaisten etuja SOTE:n osalta. Mielestäni nyt tulisi arvioida selkeämmin ja laaja-alaisemmin riskejä SOTE-menojen kustannusten kasvuista ja tehtyjen palvelutuotannon rajoittamisista. Huonosti toteutettu SOTE-uudistus vaarantaa nyt pienten paikkakuntien terveyspalvelujen saatavuutta, joita pyritään korvaamaan digitaalisilla etäpalveluilla ja liikkuvilla vastaanotoilla. Nyt hyvinvointialueen sisällä erikoissairaanhoidon piirissä ei kunnolla tiedetä mitä perusterveydenhuollon tasolla tehdään, saati yksityisen ja julkisen terveydenhuollon välillä, koska julkinen terveydenhuolto ei näe yksityisen terveydenhuollon kirjauksia kannasta ja päinvastoin.
Millaisia vaikutuksia ostopalveluiden ja alihankintojen toteuttaminen on sitten tuonut ja miten paljon ne kasvavat lisää esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan yrityksien kohdalla tulevaisuudessa. Huonosti toteutettuna nykyisen hyvinvointialueen vaarana on Kuopion ja koko Pohjois-Savon julkisten terveydenhuoltopalvelujen jatkuva heikentyminen ja keskittyminen yhä enemmän Kuopion Yliopistollisen Sairaalan seudulle ja palveluiden siirtyminen yksityiselle terveydenhuollon palveluntarjoajalle. Tämä tulee aiheuttamaan myös painetta veroasteen nostamiselle. Hyvinvointialueen toiminta tulisi tehdä siitä lähtökohdasta, että kaikille saadaan taattua ensisijaisesti julkisen terveydenhuollon laadukas taso, jota täydennetään tarkkaan harkitusti yksityisen terveydenhuollon perustein. Vanhustenhoidon laatua ja valvontaa on parannettava. Jokaiselle ikäihmiselle on turvattava ihmisarvoinen ja turvallinen vanhuus. Tälle olisi tehtävä jotain, jos lähipalveluita halutaan säilyttää syrjäseuduilla.
Janne Svärd /sd. kunta- ja aluevaaliehdokas Kuopio
Jaa tämä artikkeli